Ministr Roku 2025

Projekt hodnotící práci ministrů směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Vít Rakušan

47 let

  • Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
  • Kolín
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Vít Rakušan

47 let

  • Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
  • Kolín
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Jednoznačně, bez špičkově vzdělaných lidí se Česko nemůže dostat na úroveň státu, který bychom mohli nazývat mozkovnou světa. Považujeme proto vzdělávání za klíčovou oblast, do kterého musíme systematicky investovat.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
S touto vizí souzním bytostně, protože budoucnost naší země vidím v kvalitním vzdělávání, vědě a výzkumu. Češi mají potenciál stát se centrem nápadů, řešení a talentů.
Jak konkrétně přispívá vaše ministerstvo k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“? Odpověď na tuto otázku otevírá prostor pro formulaci strategické vize Vašeho ministerstva, konkrétní taktiku, reformy nebo podpůrné kroky.
Zaměřujeme se na budování odolné společnosti, která je schopná čelit novým hrozbám a využívat moderní technologie. Jsem přesvědčený, že pouze bezpečné a odolné prostředí, které se dokáže přizpůsobovat nové době a obstát proti útokům i krizím, poskytuje lidem to zázemí, které nezbytně potřebují pro vzdělanostní a osobnostní rozvoj. Zároveň věřím, že „mozkovna světa“ má svůj přesah, a neznamená pouze mít špičkové vzdělání, ale především mít silnou, sebevědomou a soudržnou společnost, která dokáže využít potenciál svých lidí.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
V roce 2025 jsme tuto vizi podpořili konkrétními kroky – schválili jsme legislativu, která zvyšuje odolnost státu proti bezpečnostním hrozbám a posiluje ochranu kritické infrastruktury. Zároveň jsme představili brožuru pro krizové hodiny „72h“, která občanům i institucím poskytuje praktický návod, jak zvládnout prvotní fázi mimořádné události vlastními silami. Investovali jsme také do modernizace výcviku policie a hasičů, abychom ještě více posílili připravenost a bezpečné prostředí pro vzdělávání a rozvoj celé společnosti.
Jak spolupracujete s dalšími ministry či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím meziresortní spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Spolupracujeme s řadou resortů a také se zmocněnkyní pro lidská práva na projektech v oblasti bezpečnosti a vzdělávání. Konkrétně jsme společně vytvořili program Bezpečné dětství, protože pouze pokud má dítě doma vstřícné a bezpečné podmínky, získává klid a prostor pro hluboké vzdělávání, které je základem jeho budoucího rozvoje.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Za významný legislativní úspěch v této oblasti považuji novelu služebního zákona, která zavedla nemanažerskou kariérní linku, umožňující odborným zaměstnancům profesně růst a rozvíjet se i bez nutnosti směřovat do manažerských pozic, pro něž nemusí mít vlohy nebo ambice.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Největší bariérou, která dnes brání Česku v tom, aby se skutečně stalo mozkovnou světa, je dlouhodobé podfinancování a omezené veřejné zdroje. Vedle toho hrají zásadní roli i hlubší ekonomicko-sociální problémy a rozdíly ve společnosti – dokud nezajistíme, aby měl každý mladý člověk bez ohledu na původ či místo bydliště férový přístup ke kvalitnímu vzdělání, nikdy nemůžeme naplno využít potenciál našeho národa.
Jak hodnotíte vzdělávání ve vašem resortu (vzdělávání zaměstnanců ministerstva)?
Vzdělávání zaměstnanců ministerstva je oblastí, do které pravidelně investujeme a která se nám vrací v podobě vyšší odbornosti a schopnosti reagovat na nové výzvy. Zaměstnanci si mohou vybírat pravidelná školení v různých oblastech, které jim pomohou se rozvíjet.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Velkou motivací jsou pro mě zkušenosti s mladými lidmi posbírané za mé učitelské éry. Sledovat studenty, kteří se dokážou rychle učit novým věcem, zapáleně diskutovat o současných problémech a přicházet s originálními řešeními, to je ten výsledek investice do vzdělávání, který mě žene kupředu.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily