Vít Rakušan
47 let
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
- Kolín
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Jednoznačně, bez špičkově vzdělaných lidí se Česko nemůže dostat na úroveň státu, který bychom mohli nazývat mozkovnou světa. Považujeme proto vzdělávání za klíčovou oblast, do kterého musíme systematicky investovat.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- S touto vizí souzním bytostně, protože budoucnost naší země vidím v kvalitním vzdělávání, vědě a výzkumu. Češi mají potenciál stát se centrem nápadů, řešení a talentů.
- Jak konkrétně přispívá vaše ministerstvo k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“? Odpověď na tuto otázku otevírá prostor pro formulaci strategické vize Vašeho ministerstva, konkrétní taktiku, reformy nebo podpůrné kroky.
- Zaměřujeme se na budování odolné společnosti, která je schopná čelit novým hrozbám a využívat moderní technologie. Jsem přesvědčený, že pouze bezpečné a odolné prostředí, které se dokáže přizpůsobovat nové době a obstát proti útokům i krizím, poskytuje lidem to zázemí, které nezbytně potřebují pro vzdělanostní a osobnostní rozvoj. Zároveň věřím, že „mozkovna světa“ má svůj přesah, a neznamená pouze mít špičkové vzdělání, ale především mít silnou, sebevědomou a soudržnou společnost, která dokáže využít potenciál svých lidí.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- V roce 2025 jsme tuto vizi podpořili konkrétními kroky – schválili jsme legislativu, která zvyšuje odolnost státu proti bezpečnostním hrozbám a posiluje ochranu kritické infrastruktury. Zároveň jsme představili brožuru pro krizové hodiny „72h“, která občanům i institucím poskytuje praktický návod, jak zvládnout prvotní fázi mimořádné události vlastními silami. Investovali jsme také do modernizace výcviku policie a hasičů, abychom ještě více posílili připravenost a bezpečné prostředí pro vzdělávání a rozvoj celé společnosti.
- Jak spolupracujete s dalšími ministry či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím meziresortní spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Spolupracujeme s řadou resortů a také se zmocněnkyní pro lidská práva na projektech v oblasti bezpečnosti a vzdělávání. Konkrétně jsme společně vytvořili program Bezpečné dětství, protože pouze pokud má dítě doma vstřícné a bezpečné podmínky, získává klid a prostor pro hluboké vzdělávání, které je základem jeho budoucího rozvoje.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Za významný legislativní úspěch v této oblasti považuji novelu služebního zákona, která zavedla nemanažerskou kariérní linku, umožňující odborným zaměstnancům profesně růst a rozvíjet se i bez nutnosti směřovat do manažerských pozic, pro něž nemusí mít vlohy nebo ambice.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Největší bariérou, která dnes brání Česku v tom, aby se skutečně stalo mozkovnou světa, je dlouhodobé podfinancování a omezené veřejné zdroje. Vedle toho hrají zásadní roli i hlubší ekonomicko-sociální problémy a rozdíly ve společnosti – dokud nezajistíme, aby měl každý mladý člověk bez ohledu na původ či místo bydliště férový přístup ke kvalitnímu vzdělání, nikdy nemůžeme naplno využít potenciál našeho národa.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve vašem resortu (vzdělávání zaměstnanců ministerstva)?
- Vzdělávání zaměstnanců ministerstva je oblastí, do které pravidelně investujeme a která se nám vrací v podobě vyšší odbornosti a schopnosti reagovat na nové výzvy. Zaměstnanci si mohou vybírat pravidelná školení v různých oblastech, které jim pomohou se rozvíjet.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Velkou motivací jsou pro mě zkušenosti s mladými lidmi posbírané za mé učitelské éry. Sledovat studenty, kteří se dokážou rychle učit novým věcem, zapáleně diskutovat o současných problémech a přicházet s originálními řešeními, to je ten výsledek investice do vzdělávání, který mě žene kupředu.