Mikuláš Bek
61 let
- Masarykova univerzita v Brně
- Hajany
- Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
- Ano, vzdělávání je nejdůležitější strategickou investicí státu. Pokud chceme, aby Česká republika prosperovala a obstála v rychle se měnícím světě, musíme dlouhodobě a systematicky rozvíjet potenciál každého jednotlivce – od mateřských škol až po celoživotní vzdělávání.
- Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
- S touto vizí se plně ztotožňuji. Česká republika má obrovský intelektuální a kulturní potenciál. Jsem přesvědčen, že kvalitní a dostupné vzdělávání je klíčem k jeho rozvinutí a k tomu, abychom se stali zemí, která bude inspirací v oblasti vědy, technologií, občanského vzdělávání i humanitních oborů.
- Jak konkrétně přispívá vaše ministerstvo k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“? Odpověď na tuto otázku otevírá prostor pro formulaci strategické vize Vašeho ministerstva, konkrétní taktiku, reformy nebo podpůrné kroky.
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dlouhodobě usiluje o systémovou proměnu vzdělávání – od kurikulární reformy přes podporu pedagogické profese až po důraz na digitální gramotnost a rovnost šancí. Naší strategií je zajistit, aby školy měly dostatek podpory, autonomie a motivace k tomu, aby vytvářely inspirativní a bezpečné prostředí pro rozvoj talentu každého žáka.
- Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
- V roce 2025 jsme spustili novou fázi implementace revidovaných rámcových vzdělávacích programů. Zajistili jsme navýšení financování škol zaměřených na inovace a podporu rovnosti ve vzdělávání. Posílili jsme investice do vzdělávání učitelů a zavedli jsme nový systém podpory začínajících pedagogů. Podpořili jsme také rozšíření jazykového a digitálního vzdělávání na všech úrovních škol.
- Jak spolupracujete s dalšími ministry či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím meziresortní spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
- Úzce spolupracujeme s Ministerstvem průmyslu a obchodu na podpoře technického a odborného vzdělávání, s Ministerstvem práce a sociálních věcí na rozvoji kompetencí pro trh práce a s Ministerstvem financí na strategickém plánování investic do školství. Naší prioritou je meziresortní koordinace, která zajišťuje, že se vzdělávací politika promítá do všech oblastí veřejného života – od výzkumu po zaměstnanost.
- Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
- Podporujeme programy na rozvoj talentovaných žáků a studentů, financujeme stipendijní programy pro studenty z méně podnětného prostředí a ve spolupráci s Akademií věd ČR rozvíjíme aktivity, které propojují školy a výzkumné instituce. Zároveň rozšiřujeme legislativní nástroje pro podporu inovativního vzdělávání a spolupráci škol se soukromým sektorem.
- Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
- Jednou z hlavních bariér je nerovnost v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání – geografická, sociální i ekonomická. Dále čelíme podfinancování některých částí systému a nutnosti změnit společenské vnímání učitelské profese. Dlouhodobě je také potřeba posílit kulturu spolupráce, důvěry a profesního rozvoje v rámci školství.
- Jak hodnotíte vzdělávání ve vašem resortu (vzdělávání zaměstnanců ministerstva)?
- Snažíme se jít příkladem. Vzdělávání zaměstnanců ministerstva systematicky rozvíjíme – jak v oblasti odborných kompetencí, tak v oblasti leadershipu, digitální transformace a strategického myšlení. Pravidelně evaluujeme kvalitu interního vzdělávání a reagujeme na nové potřeby.
- Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
- Moje profesní dráha v akademickém prostředí mě naučila, že vzdělávání může měnit životy i celou společnost. Pracoval jsem s mnoha studenty, jejichž potenciál byl zpočátku skrytý, ale díky podpoře a důvěře mohli rozvinout své schopnosti. Tyto zkušenosti mě utvrzují v tom, že smysluplná změna ve školství je možná – pokud jí dáme prostor, čas a důvěru.