Ministr Roku 2025

Projekt hodnotící práci ministrů směřující k naplnění dlouhodobé vize Česka: 
Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání

Petr Hladík

40 let

  • Masarykova univerzita v Brně
  • Brno-sever
  • #k vizi
    Foto
  • #z terénu
    Foto
  • #neformální
    Foto

Petr Hladík

40 let

  • Masarykova univerzita v Brně
  • Brno-sever
Považujete vzdělávání za klíčovou investici státu, aby se jednou z Česka stala mozkovna světa?
Ano. Pokud chceme, aby se z Česka stala mozkovna světa, musíme dát dětem, mladým lidem a všem, kdo chtějí, prostor rozvíjet talent a podporovat jejich nápady. To je investice, která se nám vrátí nejvíc.
Nakolik Vy sám souzníte s vizí: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání?
Věřím, že kvalitní vzdělávání je klíčem k tomu, abychom byli zemí, která dokáže najít řešení pro budoucnost. Nezáleží, jestli má člověk diplom, maturitu nebo výuční list. Potřebujeme vzdělané a kvalifikované lidi, kteří přijdou s nápady, jak lépe chránit naši přírodu, jak vyrábět čistší a levnější energii nebo jak posouvat český průmysl. Česko musí být mozkovnou, která spojuje inovace s odpovědností. Abychom zemi předali našim dětem v lepším stavu, než jsme ji převzali. S tím nám pomůžou nové technologie a nová řešení. Všem bych doporučil krátkou zkušenost v zahraničí. Něco se tam naučit, inspirovat se a pak to využít u nás doma.
Jak konkrétně přispívá vaše ministerstvo k tomu, aby se Česko stalo „mozkovnou světa“? Odpověď na tuto otázku otevírá prostor pro formulaci strategické vize Vašeho ministerstva, konkrétní taktiku, reformy nebo podpůrné kroky.
Moje vize je připravit naši zemi na budoucnost rozumně a s respektem k přírodě a krajině. Nejen psát strategie, ale hlavně je plnit a dělat konkrétní věci. Mám tu dva konkrétní příklady. Ministerstvo životního prostředí pomáhá měnit bývalé uhelné regiony na moderní inovační centra. Podporujeme malé a střední podniky v Karlovarském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Spolupracujeme s místními univerzitami, aby kvalitní výzkumníci a pracovníci měli dostatek příležitostí a neodcházeli jinam. Investujeme do inovativních projektů v oběhovém hospodářství i do modernizace odborných učilišť a zlepšujeme využívání digitálních technologií ve školách. Druhým příkladem je kladný vztah k přírodě. V České republice máme velmi kvalitní síť ekocenter, návštěvnických center a Domů přírody, které ročně navštíví statisíce lidí. Ministerstvo životního prostředí podporuje, aby dětem a dospělým nabízely zážitkové vzdělávání a praktický kontakt s přírodou. Právě tam často vzniká první nadšení, které pak vede k tomu, že se z dětí stávají budoucí odborníci. To všechno má obrovský význam pro to, aby z Česka byla mozkovna, která se opírá o inovace i úctu k prostředí, v němž žijeme.
Jaké konkrétní kroky jste v roce 2025 Vy sám podnikl na podporu dosažení výše uvedené vize? Zde můžete napsat konkrétním data, projekty, investice nebo legislativní kroky.
Velkou prioritou je pro mě cirkulární ekonomika – tedy opětovné využívání surovin. V Evropě už nemáme moc možností, odkud brát nové. O to důležitější je, abychom materiály dokázali využívat znovu a znovu. Kovy, sklo, textil i plasty se nemusí stát odpadem, ale zdrojem. Díky tomu budeme méně závislí na dovozu a ušetříme přírodu i peníze. Proto jsme připravili nový nástroj, kombinaci záruky a dotace, který umožní i menším firmám pustit se do inovací v odpadovém hospodářství. Skvělým příkladem je projekt CirkArena v Třinci. Z bývalé hokejové haly vzniká výzkumné centrum pro cirkulární ekonomiku. Ukazuje, že i odpad, který je dědictvím těžkého průmyslu, se může stát motorem inovací a přispět k tomu, aby se regiony proměňovaly v moderní a udržitelné.
Jak spolupracujete s dalšími ministry či institucemi na dosažení vize: Česko mozkovnou světa díky špičkovému vzdělávání? Popište prosím meziresortní spolupráci a které konkrétní projekty se Vám podařilo realizovat.
Česko se může stát mozkovnou světa jen tehdy, když spolupracujeme napříč vládou a nehledíme na resortní hranice. Já se snažím ty bariéry bořit a hledat společná řešení. Velmi dobrou spolupráci máme třeba s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem zemědělství. Společně s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem průmyslu a obchodu jsme třeba připravili Akční plán pro rozvoj biometanu do roku 2030. Ten otevírá prostor pro domácí výrobu biometanu a jeho širší využití v energetice a dopravě. Posílíme tím energetickou bezpečnost, omezíme závislost na dovozu fosilních paliv a zároveň plníme klimatické závazky. Další konkrétní krok je nový celostátní systém energetického poradenství. Ten má lidem usnadnit orientaci v úsporách energie a renovacích domů, aby měli dostupné a odborné informace. Výborná spolupráce funguje také s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem zemědělství v oblasti potravinových bank. Společně financujeme modernizaci skladů a efektivnější distribuci potravin. Pomáháme tak lidem v nouzi a současně předcházíme plýtvání. A nakonec musím zmínit Novou zelenou úsporám. Spolu s Ministerstvem práce a sociálních věcí jsme ji nastavili tak, aby pomáhala hlavně rodinám s dětmi, seniorům a lidem s nižšími příjmy. Protože právě ti často potřebují úsporné renovace nejvíc, ale sami by je finančně nezvládli.
Jak podporujete rozvoj talentů, vzdělanosti a inovací mimo svou přímou agendu (např. formou grantů, stipendií, legislativní podpory apod.)?
Hned od začátku na ministerstvu jsem chtěl, aby mladí lidé dostávali šanci. Proto máme speciální koordinátorku pro stážisty a spolupráci s univerzitami. V roce 2023 k nám přišlo 36 stážistů, letos už 84. To je obrovský nárůst. Je vidět, že když se snažíme vyjít jim vstříc, zájem roste. Ke stáži určitě patří vyplňování tabulek, třídění kontaktů a nějaké skenování. Ale já chci, aby si stážisté odnesli něco navíc. Proto je beru s sebou na program, na jednání, do firem nebo na univerzity. Nedávno jsme měli na stáži dvě české středoškolačky z Bruselu. Připravovaly mi podklady, ale zároveň byly u otevření Edmundovy soutěsky nebo na jednání v Krásné Lípě. Taková zkušenost je podle mě k nezaplacení. Podporu talentů se snažíme dělat systematicky. Účastníme se veletrhů vysokých škol a uzavřeli jsme několik memorand o spolupráci, například s Mendelovou univerzitou v Brně, Přírodovědeckou fakultou Masarykovy univerzity, Chemickou fakultou VUT v Brně a jednáme s dalšími. Přihlášky na stáže jsme maximálně zjednodušili, na webu je to na dvě kliknutí. Chceme, aby šance byly dostupné pro všechny. A nejen pro mladé. Na tři měsíce k nám přišly na stáž i dvě seniorky. Někteří kolegové byli nejdřív skeptičtí, ale nakonec to byla obohacující zkušenost pro všechny. Ukázalo nám to některé věci z jiné perspektivy. Říkám na rovinu – stáže děláme i trochu pro nás. Část stážistů u nás pak zůstává jako zaměstnanci. Už znají prostředí i kolektiv, takže se rychleji zapracují. Podporujeme i současné talenty v úřadě. Pořádáme workshopy o využívání umělé inteligence a digitálních nástrojů, abychom ušetřili lidem čas a mohli se věnovat důležitým věcem. Státní správa musí být rychlejší a modernější. To je moje ambice a talentovaní lidé, ať už mladí nebo zkušení, jsou pro to klíčoví.
Jaké bariéry podle Vás brání Česku stát se špičkou ve vzdělávání a inovacích?
Podle mě je největší bariérou to, že často vedeme děti a studenty k průměrnosti. Snažíme se, aby uměli všechno tak nějak obstojně, ale málo je podporujeme v tom, v čem opravdu vynikají. Místo rozvíjení talentu a silných stránek pak často jen dohánějí to, co jim nejde. Je to otázka nastavení systému, ale i přístupu pedagogů a rodičů. Naštěstí už dnes vidím spoustu škol, kde se tenhle přístup mění. Kde děti vedou k tomu, aby byly výjimečné v tom, co je baví a co jim jde. Ale není to všude.
Jak hodnotíte vzdělávání ve vašem resortu (vzdělávání zaměstnanců ministerstva)?
Na Ministerstvu životního prostředí bereme vzdělávání opravdu vážně. Nechci, aby to byla jen formální povinnost, ale skutečná příležitost k osobnímu i profesnímu růstu. Kolegové mají možnost účastnit se kurzů cizích jazyků, specializovaných školení k legislativě či evropským fondům, nabízíme i kurzy první pomoci nebo odborné exkurze do našich resortních organizací. Osobně prosazuji, aby se lidé rozvíjeli také v oblastech, které jim usnadní každodenní práci. Proto jsme začali pořádat workshopy na využívání umělé inteligence, digitálních nástrojů a moderní komunikace. I vedení ministerstva se vzdělává, třeba v tom, jak efektivně vést porady, dávat zpětnou vazbu nebo vyjednávat. Chci, aby vzdělávání u nás na ministerstvu nebylo jen o znalostech, ale i o tom, že se lidé učí pracovat chytřeji a efektivněji. Věřím, že když to pocítí zaměstnanci, pocítí to nakonec i veřejnost. Státní správa prostě musí držet krok s dobou.
Máte osobní zkušenost nebo příběh, který vás motivuje zlepšovat vzdělávání nebo podporovat inovace v Česku?
Za poslední roky jsem potkal stovky firem a lidí, kteří přicházejí s nápady, které by ještě před pár lety zněly jako sci-fi. Nedávno jsem viděl technologii nové sodíkové baterie, která může změnit budoucnost ukládání energie. Jinde zase vyrábějí palety z recyklovaného plastu, které šetří dřevo a fungují lépe než ty klasické. Nebo obalové materiály z houbového materiálu, které se lépe recyklují než polystyren. A znám i partu kluků, kteří z plastového odpadu tvoří designové panely pro architekturu a průmysl. Vždycky si u toho říkám, že nesmíme brzdit tvořivost a odvahu, naopak musíme těmto lidem maximálně pomáhat. Velkou inspirací jsou pro mě i moje děti a jejich kamarádi. Vidím, že když je něco opravdu nadchne, dokážou dosahovat skvělých výsledků už v mladém věku. A často jsou mnohem dál, než jsme byli my. Rychle chápou nové technologie, nebojí se experimentovat a přemýšlejí jinak. To je pro mě důkaz, že vzdělávání musí mladým lidem otevírat dveře k objevování a inovacím. Protože právě jejich energie a nápady mohou udělat z Česka mozkovnu světa.
Zpět

Projekt pro Vás připravují

Profily

Další profily Další profily